Yleistä alueesta

Oulunkylän siirtolapuutarhan kerhokentta maaliskuussa 2015. Kuva: Tarja Nousiainen
Kerhokenttä maaliskuussa 2015.

Oulunkylän siirtolapuutarha  on perustettu vuonna 1940. Se sijaitsee Vantaanjoen varrella Helsingin Veräjälaaksossa. Alueella on 203 mökkiä. Alueen koko on 15 hehtaaria. Siirtolapuutarha on merkitty kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittäväksi virkistysalueeksi yleiskaavassa.

Vierailulle siirtolapuutarhaan

Siirtolapuutarha on auki yleisölle kesäkaudella. Se on kaupungin puistoalue, jonka yleisille  alueille vierailijat ovat tervetulleita. Siirtolapuutarhurit huolehtivat omien palstojensa lisäksi myös yleisistä alueista, niiden siisteydestä ja istutuksista sekä yhteiskäytössä olevista rakennuksista.

Myyjäisiin ja juhannuskokolle

Siirtolapuutarhayhdistys pyörittää aktiivista yhdistystoimintaa. Yhteiseen käyttöön varattuja rakennuksia ovat muun muassa kerhotalo ja sauna. Siirtolapuutarhurit voivat vuokrata niitä myös yksityiskäyttöön. Yhdistyksellä on myös kaksi uimalaituria Vantaanjoen rannalla.

Alueella voi pelata lentopalloa ja kentällä erilaisia pelejä kuten kuulakikkaa ja petankkia.

Yhdistys järjestää paljon erilaisia tilaisuuksia. Useimmat niistä ovat auki myös yleisölle, kuten  kirpputorit, myyjäiset ja juhannusjuhlat. Kerhotalon wc:t ovat auki yleisölle aina kahvilan ollessa auki. Kaikki tapahtumat löytyvät etusivun tapahtumakalenterista.

Oma mökki vuokrapalstalla

Mökit ovat yksityisomistuksessa. Niitä ei voi vuokrata. Mökkien koko on 27-36 m². Mökit on alunperin rakennettu samalla pohjapiirustuksella, mutta nykyisin niiden koko ja korkeus vaihtelevat hieman. Ulkoasussa pyritään yhtenäiseen linjaan. Sallittuja värejä on muutama ja niistä on käytössä useita sävyjä.

Siirtolapuutarhayhdistys on vuokrannut alueen Helsingin kaupungilta. Yhdistys vuokraa alueen mökkipalstoja edelleen omille jäsenilleen. Vuokrasopimus on voimassa vuoden 2026 loppuun saakka.

Mökkipalstat ovat yksityisaluetta. Mökin omistaja ei voi luovuttaa palstaa tai osaa siitä muiden käyttöön. Keskimääräinen palstakoko on 400 m². Palstoja rajaavat aidat, jotka ovat tyypillisesti joko orapihlajaa, vadelmaa, koristearoniaa tai syreeniä.

Rakentaminen alueella

Siirtolapuutarhayhdistyksen hallitus valvoo kaupungin kanssa tehdyn vuokrasopimuksen velvoittamana kaikkea rakentamista alueella. Rakentamisesta pitää aina tehdä joko ilmoitus tai hakea sille lupa yhdistykseltä. Kaupungilla on säännöt, mitä palstoille saa rakentaa. Uuden mökin rakentajien pitää hakea lupa ja lunastaa tyyppipiirustukset yhdistykseltä. Ulkopuolisten rakennusurakoitsijoiden kannattaa ottaa yhteyttä rakennustoimikuntaan ennen töiden aloittamista. Yhteystiedot: Hallitus ja toimihenkilöt

Siirtolapuutarhuriksi Oulunkylään

Siirtolapuutarhuriksi tullaan ostamalla mökki. Tämän jälkeen uusi omistaja liittyy yhdistyksen jäseneksi, jotta palstan vuokraoikeus voidaan siirtää hänen nimiinsä. Ostajan on oltava kirjoilla Helsingissä.

Myyjät mainostavat mökkejä yhdistyksen ilmoitustaululla. Ostajat voivat jättää ilmoitustaululle myös oman ostoilmoituksensa. Nykyään mökkikaupoissa on alettu käyttää myös välittäjiä.

Mökkien ostoon ei yhdistyksellä ole mitään jonotuslistoja, koska mökit ovat yksityisomistuksessa. Mökin omistajan ei tarvitse ilmoittaa myyntiaikeistaan yhdistykselle. Yhdistykselle ilmoitetaan toteutuneet kaupat, jotta palstan vuokraoikeus voidaan siirtää uudelle mökin omistajalle.

Vuosittain Oulunkylässä tehdään 5-8 mökkikauppaa. Mökkien keskihinta on ollut noin 50 000 euroa. Hintahaitari on erittäin suuri, koska mökkien ja palstojen kunto vaihtelee paljon.

Jos osallistut mielelläsi yhteisiin talkoisiin ja tekemisiin, eikä sinua häiritse se, että naapuri on lähellä ja lisäksi ymmärrät, että kaupungin puistoalueella täytyy noudattaa maanomistajan määräyksiä, jotka rajoittavat rakentamista ja liittyvät palstan hoitoon, saatat olla erinomaista siirtolapuutarhuriainesta! Tutustu toimintaan Yhdistys- ja Ospyn ABC -osiossa.Lue lisää: Mökin osto ja myynti.

Lisätietoa:

Siirtolapuutarha
Wikipedia

Vallilan siirtolapuutarhamuseo
Uudenmaan museo-opas

Veräjämäen kotikaupunkipolku Oulunkylässä
Kaupunginosat.net

Helsingin viher- ja virkistysalueet ja kaupunkiluonto (pdf)
Helsingin yleiskaava
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitteluosaston selvityksiä 2013:15

Helsingin keskeisimmät maankäytön muutosalueet (pdf)
Helsingin yleiskaava