Keskustelupalsta

Yhteystiedot hätätilanteissa

Tarja Nousiainen

28.6.2019 klo 17:06
    Yhdistyksen puhelinnumero on poistettu yhteystiedoista, samoin mökkiläisten nimet ilmoitustaululta. Kesäkuun tiedotustilaisuuden yhteenvedossa on todettu, että naapureiden kanssa pitäisi vaihtaa yhteystietoja, jotta voi ilmoittaa, jos palstoilla on joitain 'hämminkiä'. Hätätilanteissa kehotetaan soittamaan hätänumeroon. Palstuslaitosta ei hyödytä se, että mökkinaapurit jakavat keskenään yhteystietojaan ellei hätätilanne tapahdu päivällä ja kyseinen naapuri satu olemaan silloin paikalla .

Pelastuslaitos on hätätilanteissa soittanut aikaisemmin aina yhdityksen puhelinnumeroon, koska hallituksella on ajantasainen lista yhdistysten jäsenten yhteystiedoista, samoin niistä henkilöistä, joihin pitää olla yhteydessä, jos mökin omistajalle tapahtuu joitain. Näitä tietoja on tarvittu esim. tulipaloissa, jotta omistaja on tavoitettu nopeasti. Jos mökkiläinen saa sairauskohtauksen mökillään eikä välttämättä ehdi tai kykene antamaan mökin tarkkaa osoitetta, on yhdistyksen puhelinnumero ollut se, johon näissä tilanteissa soitetaan mökin numeron selvittämiseksi. Miten ajattelitte jatkossa hoitaa sen, että pelastuslaitos saa tarvittaessa nopeasti kiinni mökin omistajan tai tämän omaiset, jos yhdistyuksen puhelinnumero on poistettu nettisivuilta eikä päivystys numerossa ilmeisesti enää toimi kuten aikaisempina vuosina?

28.6.2019 klo 18:11
    Hei kaikki
    Viranomaiset kyllä saavat virallisen yhdistysrekisterin kautta yhdistyksen vastuuhenkilöt kiinni tarvittaessa. Näin kävi mm. viime kesän tulipalossa, kun sain klo 4 yöllä soiton privaattinumerooni. Myös tietosuoja (GDPR) ei katso hyvällä julkisia rekistereitä, joita ilmoitustaulukin yleisesti esillä olevana edustaa.
    Toivoisin jatkossa, että tämän kaltainen hallituksen päätösten "haastaminen" tehtäisiin ensin privaatisti, eikä näin julkisesti, sillä se vain aiheuttaa turhaa epätietoisuutta. Hallitus kyllä harkitsee hyvin päätöksensä :-)
    Suositus siitä, että yhteystietoja jaettaisiin mökkiläisten kesken on hyvää huolenpitoa toisistamme.

Hyvää viikonloppua kaikille mökkiläisille

ps. muistattehan, että mökeissä on hyvä olla myös palovaroitin, jonka patteri on vaihdettu nyt kesän alussa.
    .

Tarja Nousiainen

28.6.2019 klo 19:50
    YTJ-rekisterissä on edelleen yhdistyksen vanha puhelinnumero ja sähköpostiosoite, mutta hyvä, jos viranomaiset tavoittavat hätätilanteissa hallituksen jotakin kautta. Yksityishenkilölle se on vaikeampaa. Soitin yhdistyksen puhelinnumeroon tänään, jolloin selvisi, että se ei ole enää käytössä. Monella muullakin mökkiläisellä voi vielä olla kännykässään tuo useita vuosia käytössä ollut numero. En muista nähneeni ilmoitusta tai saanut tietoa sen lakkauttamisesta muutakaan kautta. Asiasta olisi hyvä tiedottaa myös niitä, jotka eivät käytä nettiä ja sähköpostia, koska puhelin on heille ainoa tapa tavoittaa hallituksen edustajat kohtuullisen nopeasti, Nettisivut on linjattu yhdistyksen viralliseksi tiedotuskanavaksi, joten on ikävää, jos yhteydenotot tätä kautta koetaan haastamiseksi. Ennakoiva tiedottaminen vähentää myös tarvetta tämän foorumin käyttämiselle.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Yhteystiedot hätätilanteissa