Seura lehti viikolla 21 (24.5.2017)

26.5.2017

Seura kirjoitti siirtolapuutarhastamme otsikolla ”Varjoja puutarhassa”.  Artikkeli on luettavissa ilmoitustaululla ja tässä liitteenä. Etusivulle juttu oli nostettu maininnalla ”Siirtolapuutarhassa mummot jäävät juppien jalkoihin”.

Ikävää, että joillakin puutarhureillamme on artikkelin otsikkojen mukaisia tuntemuksia. Toivottavasti saamme ilmapiiriä yhdessä paremmaksi ja puutarhaamme mahtumaan erilaisia elämänkokemuksia, niin mummoja kuin juppeja.

Kerhotalohanketta käsitellään laajasti 11.6. tiedotustilaisuudessa, mutta muutaman asiavirheen haluan Seuran jutusta korjata jo nyt.

• Kerhotaloa ei olla suunnittelemassa vuokrauskäyttöön vaan jäsenten yhteisten tapahtumien mahdollistamiseen. Jos vuokrauksesta saadaan lisärahoitusta, on se tervetullutta, mutta vuokraustoiminta ei ole kerhotalon päätarkoitus, eikä siitä ole suunniteltu liiketoimintaa. Myös vanha kerhotalo on ollut jäsenten ja ulkopuolisten vuokrattavissa.

• Kevätkokouksessa kerrottiin, että rakennuslupaa ei voi jättää hakematta, koska kaavaan annettu poikkeamislupa raukeaisi 2.6.2017.  Tämän vuoksi prosessia ei tosiaan ole järkevää keskeyttää. Jos tämä vaihe jätettäisiin väliin, olisi lähes kaikki tähän asti laitettu rahallinen ja ajallinen panostus turhaa. Kokonaishankkeesta kerrottiin, että siitä äänestetään kokonaiskustannusten ja rahoituksen varmistuttua.

• Kerhotalon uudishanketta ei voi verrata omakotitalorakentamiseen eivätkä kustannukset eivät ole vertailukelpoisia. Uudelle kerhotalolle piti hakea poikkeamislupa kaavaan. Lisäksi yhdistysten hankkeiden rahoittaminen on haasteellista. Myös kaupungin rakennusvalvonta asettaa tarkat määräykset yhdistysten tiloille. Näistä syistä kokonaisurakan teettäminen ei ollut mahdollista, vaan hankkeessa on pitänyt edetä askel kerrallaan.

Hallituksen jäsenten kanssa saa edelleenkin keskustella käytävillä. Toivomme kuitenkin, että myös meille suodaan lomailu mökkialueellamme. Mieluumminen siis toivomme yhteyden otot päivystysaikoina,  sähköpostitse tai hallituksen postilaatikkoon kerhotalon päädyssä. Näin varmistetaan myös, ettei kenenkään tärkeäksi katsoma asia jää huomioimatta - polulla kerrottu asia saattaa jo kohta unohtua kun hallituksen jäsen pääsee puutarhan hoidon pariin.

Toivottavasti saamme yhdessä parannettua yhteisöllisyyttä, joka onneksi ei kuitenkaan ole täysin kuollutta. Saunassa puidaan puutarhan kuulumisia ja sadon onnistumista isollakin porukalla. Erilaiset peliringit kokoontuvat säännöllisesti kerhotalon pihalla. Jäsenet ovat organisoineet yhteisiä ruuanlaittoiltoja, ravintolapäiviä, konsertteja ja muita tapahtumia lähivuosina. Lisäksi alueella on ollut kesäkanoja neljä vuotta, ja myös kesäteatteri on vieraillut alueella. Yhteisöllisyys muodostuu loppupelissä pienistä asioista ja arjessa kohtaamisessa, naapurin kanssa keskustelusta ja on siten meistä kaikista kiinni. Tapahtumat ovat vain pieni osa yhteisöllisyyttä, toki niillä sitä voidaan edesauttaa. Jokainen meistä voi niin halutessaan organisoida tapahtumia, kerhotalo on siihen tarkoitukseen kaikkien meidän käytössä. Toivottavasti saamme pian siihen tarkoitukseen sopivan uuden kerhotalon.

Tervetuloa kuulemaan kerhotalohankkeesta liisää 11.6. tiedotustilaisuuteen!

Hallituksen puolesta,

Sanna Kivimäki